Interviewet blev udgivet i Start Op Magasinet's maj/juni 2013 udgave.
Din baggrund:
Da jeg var 18 år og frisk ude af gymnasiet, dristede jeg mig allerede ud i mit første iværksætterprojekt. Det varede dog kun et lille år, men det var en lærerrig oplevelse, der gav mig blod på tanden. Det overbeviste mig om at score erfaring i salgsbranchen, hvilket jeg fik en masse af de næste 10 år. Jeg har udviklet stærke kompetencer indenfor markedsføring, projektledelse og eksekvering inden for bl.a. IT og reklamebranchen. I 2008 blev jeg for første gang bekendt med SEO, og blev herefter overbevist om, at jeg ville arbejde inden for onlinebranchen.
Virksomhedens produkt:
ForsikringsDeal er en sammenligningsportal for forsikringsbranchen, hvor forskellige forsikringsselskaber kan byde ind på potentielle kunder. Forbrugeren får muligheder for at indhente, sammenligne og acceptere tilbud et og samme sted. Den enkelte bruger benytter sit private login, og modtager på baggrund af personlige oplysninger og dækningsbehov en til flere skræddersyede tilbud direkte på sin profil.
Hvordan differentierer virksomheden sig fra eventuelle konkurrenter?
ForsikringsDeal er Danmarks første og eneste sammenligningsportal indenfor forsikringsbranchen.
Der findes forsikringsportaler, men ingen med sammenligningsmuligheder bortset fra vores. Det giver en unik markedsfordel i en forvejen uigennemsigtig sektor, i hvilken forbrugeren oplever årlige prisstigninger.
I modsætning til de eksisterende konkurrenter, som sælger forbrugerens oplysninger videre til forsikringsselskaberne, giver ForsikringsDeal samtlige assurandører gratis adgang til portalen gennem eget login, hvorigennem de kan kommunikere og afgive tilbud til den enkelte kunde. Vores konkurrenters sammenligningsparametre er mildest talt svære at gennemskue for forbrugeren, hvis de overhovedet er at spore. På ForsikringsDeal er samtlige parametre samlet det samme sted, så forbrugeren let kan danne sig et reelt overblik over sine tilbud.
Forsikringsselskabernes egen brancheorganisation har udviklet en forsikringsportal, der fungerer som en ”automatiseret tilbudsgiver” kaldet forsikringsguiden.dk. Det er ikke en uvildig guide, da forsikringsselskaberne i udgangspunktet ikke har et incitament til selv at holde et højt gennemsigtighedsniveau. Det er et forhold, der blandt andet er blevet kritiseret i medierne (kildelink: http://www.dr.dk/tv/se/penge/penge-25/#!/08:08), at forsikringsguiden ikke kan bruges til at sammenligne aktuelle forsikringstilbud. Endvidere kan man heller ikke få et tilbud på en samlet ”forsikringspakke” med fx indbo-, hus- og bilforsikring, hvilket besværliggør oprettelsen af flere policer i samme selskab, som oftest kan bidrage til en mere fordelagtig pris for forbrugeren.
Sidst på dagen er målet for ForsikringsDeal at skabe mere værdi for alle involverede. Det gælder forbrugeren og forsikringsbranchen som helhed. Dette gør vi ved at tage udgangspunkt i ”No Cure, No Pay”-konceptet, som betyder, at ForsikringsDeal først får sin belønning, når kunden har accepteret et tilbud og et selskab dermed har fået en ny kunde.
Tanker før opstart:
Hvilke tanker gjorde du dig inden opstart? (usikkerhed / for- / imod): Det at turde tage springet fra evt. fast job til selvstændig?
Før jeg startede ForsikringsDeal, arbejdede jeg som freelance projektleder i godt over et år. Det var aldrig min hensigt at blive freelancer, men det var en god måde at være med på forskellige projekter og arbejde på selvstændig basis. Ideen om ForsikringsDeal opstod som følge af, at vi i erhvervspressen over en årrække konsekvent kunne læse os frem til et gabende tomrum af initiativer på vegne af forbrugeren og forsikringsbranchen som helhed. Vi mener, at forsikring som industri forstener af manglen på konkurrence og gennemsigtighed, hvilket truer branchen i det lange løb, og skaber underoplyste forbrugere, der betaler for meget. Forsikring er den anden største udgift for den gennemsnitlige danske familie. Potentialet for en massiv interesse i at finde den bedste police til den bedste pris var dermed ikke til at overse.
Historien:
Fortæl om den spæde start og om virksomhedens historie. Hvordan startede det hele og hvad fik dig i gang? Gå gerne i dybden. Hvordan opstod idéen og hvor kom inspirationen og motivationen fra?
Den oprindelige ide til ForsikringsDeal var, at i stedet for at sælge kundeinfo videre, ligesom eksisterende forsikringsportaler, skulle selskaberne kun betale en provision for en vundet kunde. Udfordringen var dog, at vi hurtigt ville komme til at ligne en forsikringsmæglervirksomhed, hvilket absolut ikke var i vores interesse, da ingen af os var fra forsikringsbranchen. Vi tog et møde med Finanstilsynet, som gav uvurderlige inputs til, hvordan vi kunne oprette en uvildig portal. Herefter begyndte vi at lave research af Tryg, Codan og andre større selskaber. Hvilket langsomt var medvirkende til at forme rammerne omkring ideen.
Vi lavede en arbejdsdeling mellem os og gav en programmør medejerskab i selskabet, hvorpå vi fandt på det fangende navn, ForsikringsDeal. Det første halve år brugte vi på at bygge selve systemet og udtænke diverse scenarier i samarbejde med erfarne assurandører. I sommeren 2012, begyndte vi at skabe kontakt til forsikringsselskaberne. På trods af de traditionelle barrier mod kontakt med de relevante beslutningstagere, lykkedes det os dog allerede i august at sikre hensigtserklæringer fra to af de store selskaber, samt et enkelt mellemstort selskab og to små. Endnu en udfordring på stigen opstod, da de større selskaber op til lanceringen udsatte deres deltagelse – flere gange. I løbet af de næste måneder steg interessen fra de store selskaber, skønt ønsket om at medvirke syntes at gå den anden vej. Det resulterede i en lang række af møder med selskaberne. I løbet af efteråret blev udfordringerne kun større. Kun en af os fortsatte troen på konceptet og varetog alle driftsopgaver.
Tilliden til de større selskaber begyndte at vakle. I slutningen af januar 2013 blev ForsikringsDeal igen kontaktet af et af de større selskaber, som nu for fjerde gang lavede en aftale om at komme på test. Men afmeldte alligevel to dage før den aftalte teststart.
Efter nedturene vendte ForsikringsDeal tilbage til skrivebordet for at kortlægge muligheder og udsigter og endeligt for at tegne en ny og bedre strategi. Det ledte til sparringssamtaler med adskillige dygtige iværksættere og forretningsmænd som bl.a. stifter af Boliga.dk Tim Jensen med et anseligt udbytte.
Det stod klart, at de større forsikringsselskaber ikke havde et incitament til, at deres priser skulle kunne sammenlignes. Så var der kun de mellemstore og mindre selskaber tilbage, der stod til mest at vinde ved øget konkurrence. Her var interessen og incitamentet til stede. Jeg valgte derfor at gå videre med konceptet.
Jeg skrev en artikel om mine oplevelser (Kilde: ForsikringsDeal.dk/Skift-Dit-Forsikringsselskab) og beskrev det brud på markedsprincipperne, som jeg så det hele som værende et udtryk for. Et frit marked bygger på gennemsigtighed og konkurrence, og skal ikke forveksles med fri prissætning. Artiklen fik god opmærksomhed på de sociale medier og pressen (MetroXpress). Den ledte samtidigt til mange debatter, og fik som forventet ramt en nerve hos både forbrugergruppen og forsikringsselskaberne, ikke mindst blandt assurandører, der tog livlig del i diskussionerne i deres private egenskab. Der var bl.a. en saftig debat på vores egen Facebookvæg. Det gode ved denne sparring var, at jeg fik et indblik i branchens holdning, som jeg ellers ikke havde fået gennem lange kontormøder med deres ledelser. De større forsikringsselskaber vil helt specifikt ikke sammenlignes. Punktum!
Denne medieomtale vækkede samtidigt interesse hos flere mindre selskaber, der selv tog kontakt til ForsikringsDeal, hvilket skabte en kontakt til endnu flere. Denne interesse bygger på, at de mindre selskaber kan supplere hinanden med alternative tilbud og nå ud til flere forbrugere, fremfor altid at udkonkurrere hinanden på priserne. Dette flugter med Forsikringsdeals ambition om, at skabe værdi for alle involverede.
Prisen er ikke den eneste faktor, heller ikke for forbrugeren, men den er afgørende i enhver forhandling, og skal derfor altid være mulig at sammenligne.
Finansiering:
Hvordan fik du kapital til at starte som selvstændig? Lån? Opsparing? Venture Kapital, Investorer?
Fortæl gerne om de udfordringer som evt. har været i forbindelse med finansiering af din virksomhed.
Under det indledende opbygningsforløb på knap 5 måneder havde vi haft sparringspartnere, hvoraf to endte med at tilbyde et mindre beløb for en beskeden andel. Dette var helt uden at vi selv forsøgte at sælge ideen. Det var helt sikkert motiverende, og løftede uventet et par finansieringsbyrder. I slutningen af sommeren hvor vi var ved at gøre klar til lancering, var vi stadig ihærdigt i gang med at ringe til forsikringsselskaber for at screene markedet og lave aftaler. Et helt tilfældigt opkald førte til en person, som i første omgang ikke kunne tale på selskabets vegne, men som derimod ønskede at afgive et tilbud om ejerskab i ForsikringsDeal. Dette var absolut uvurderligt og satte uden tvivl et alvorligt skub i selvtilliden. Dermed fandt vi vores sidste og mest værdifulde investor, taget personens knap 30 års brancheerfaring i betragtning.
Hvilke udfordringer har du med virksomheden i dag?
Har du f.eks. mange konkurrenter, mangler du arbejdskraft / ekspertrise, kapital til udvidelse til andre markeder, meget tid på regnskab / bogføring eller noget helt tredje?
Udadtil er et af de største udfordringer, at hjælpe brugerne med at skelne mellem os og vores konkurrenter, da alle forsikringsportaler påstår at tage udgangspunkt i at hjælpe kunden med at få bedre tilbud. Men sandheden er, at de hjælper de højst bydende forsikringsselskaber med at erhverve nye kunder. Der er en ufattelig stor forskel set med forbrugerens øjne. Hagen er, at disse er veletablerede portaler, og det er vi ikke endnu.
Det gode ved ForsikringsDeal er, at vi faktisk prioriterer det, som de andre blot påstår, men vi er nødt til at kommunikere budskabet mere effektivt. Vores succes er direkte forbundet med både kundens og leverandørens succesfulde oplevelse. Men hvordan får man det budskab igennem, uden at virke som om, man blot har til interesse at kaste med mudder på sine konkurrenter?
Internt i virksomheden er udfordringerne, at der simpelthen ikke er nok timer på dagen eller dage i ugen til at løse alle de opgaver, der ligger foran os i den overskuelige fremtid. Ansvaret hviler på en mand, i alt hvad angår skriftligt materiale, salgsarbejde, bruger-kundeservice, sælger-kundeservice, administrationsopgaver inklusiv regnskab, markedsføring indenfor SEO, markedsføring indenfor betalt annoncering, samt al interaktion på de sociale medier. For ikke at glemme projektledelse og udtænkning af sitets indhold og brugerorienteret videreudvikling af softwaren, og det gælder både på bruger- og sælgersiden af systemet.
Selvom vi brænder for ideen og er parat til at arbejde hårdt for, at det skal lykkes, så har ForsikringsDeal måtte erkende, at det ikke længere er muligt at drive selskabet og alle dets funktioner med så få hænder, derfor må vi samle et loyalt hold, der skal hjælpe med at realisere visionen.
Fremtiden:
Hvor ser du virksomheden om 3 år? Fremtidsplaner / ambitioner / visioner for virksomheden / evt. nye produkter / marked?
Visionen er at være first-movers på online-markedet ligesom Just-Eat og AutoButler. Derved er ambitionen at skabe ForsikringsDeal, som den centrale portal man går til, når man som privatperson vil tegne en forsikring. Det er for fremtiden et delmål at introducere tilsvarende muligheder for erhvervskunder.
"Men fremtiden er sjældent som man forestiller sig, Jaleel Hamid – Vice.com"
Gode råd:
3 gode råd til iværksætteren?
1. Undersøg markedet og konceptets muligheder grundigt (mange inklusiv mig selv, har taget for let på dette).
2. Lad andre vurdere din ide, og tag bestik af både ris og ros.
3. Vend alle muligheder, ellers vil det nage dig bagefter.
Almene spørgsmål:
Nævn den bedste iværksætteroplevelse der har været i forbindelse med virksomheden?
At være iværksætter er en blodrus. Det er ikke muligt at udpege en oplevelse, der overstiger andre i både karakter og kvalitet. Selvrealisering er tilfredsstillende uanset indkomst.
Favorit gøremål eller feriested når du skal slappe af?
Hvordan slapper du af og finder ny energi?
Jeg har ikke holdt ferie i tre år. Det kan ikke anbefales.
Favorit websites: Nævn 3 websites du bruger mest foruden din egen.
Google.dk FinanceWatch.dk SearchEngineLand.com
Inspiration: Nævn minimum en personlighed som du synes har gjort det godt og er inspireret af – Kan både være erhvervsmæssigt eller privat.
Google
Just-Eat
AutoButler
Er der noget du ville gøre anderledes i dag hvis du skulle starte op igen? Hvilket?
Jeg ville helt klart have forudset alle min udfordringer, og dækket mig ind, hvis jeg kunne. Hvis der er en generel lære, så er det, at der altid vil være positive som negative overraskelser, der kræver omstillingsparathed, og viljen til at fortsætte ad succesens krogede vej. Hvis jeg kunne gøre noget anderledes i bagklogskabens lys, så ville jeg have udviklet flere konceptmodeller sideløbende med hinanden, i stedet for at prioritere en enkelt model, og jeg ville sætte langt mere arbejdskraft af, fordelt på flere aktive hænder.
Tak fordi du ville læse med og tak til Start Op Magasinet for deres interesse.