Per Bremer Rasmussen mener at der er “Masser af konkurrence i forsikringsbranchen”
Kære Per,
Følgende er et uddrag fra Konkurrence & Forbrugerstyrelsens egen undersøgelse: Prissammenligninger på internettet, 11 okt. 2012.
»Forsikringsselskaberne anvender ikke Forsikringsguiden.dk aktivt i konkurrencen.
På forsikringsmarkedet er den primære sammenligningsside Forsikringsguiden.dk. Forsikringsselskaberne bruger i modsætninger til tv-forhandlerne ikke Forsikringsguiden.dk aktivt i konkurrencen. Kun ét forsikringsselskab ud af syv adspurgte vurderer, at Forsikringsguiden.dk er med til at sænke priserne i markedet.
Forsikringsguiden.dk har ca. 20.000 besøgende om måneden, men der findes ingen samlede danske tal for, hvor mange danske forbrugere der bruger Forsikringsguiden.dk, når de skifter forsikring.
I Storbritannien bruger 90 pct. af de britiske forbrugere én af 10 forskellige kommercielle
sammenligningssider, når de skal vælge bilforsikring, og 80 pct. bruger sammenligningssider, når de skal vælge indboforsikring. Sammenlignet med Storbritannien kan forbrugernes brug af sammenligningssider på forsikringsmarkedet i Danmark formentlig blive meget større, end det er på nuværende tidspunkt.«
Forsikringsguiden er ikke en uvildig guide til sammenligning, da forsikringsselskaberne i udgangspunktet ikke har et incitament til selv at holde et højt gennemsigtighedsniveau. Det er et forhold, der blandt andet er blevet kritiseret i medier som DR Penge (kildelink: http://www.dr.dk/tv/se/penge/penge-25/#!/08:08), at forsikringsguiden ikke kan bruges til at sammenligne aktuelle forsikringstilbud. Endvidere kan man heller ikke få et tilbud på en samlet ”forsikringspakke” med fx indbo-, hus- og bilforsikring, hvilket besværliggør sammenligningen ved oprettelsen af flere policer i samme selskab, som oftest kan bidrage til en mere fordelagtig pris for forbrugeren.
Her opfylder ForsikringsGuiden.dk langt fra sit egentlige formål – Sammenligning af aktuelle forsikringstilbud.
Ildsjæl & Iværksætter
Endvidere skriver Konkurrencestyrelsen undersøgelse også følgende:
»På komplekse markeder er der barrierer for sammenligningssiderne.
På komplekse tjenestemarkeder såsom forsikringer og teleydelser peger analysen på fire
overordnede barrierer, der kan forhindre, at sammenligningssiderne udvikles af kommercielle
aktører og får effekt på et marked. For det første er der på nogle markeder ikke offentlig
tilgængelige data om ydelser og priser, som prissammenligningssider kan udnytte direkte.
For det andet er produkterne svære at sammenligne for forbrugerne. Det betyder, at sammenligningssiden
skal ”oversætte” den komplicerede information om varens eller ydelsens
karakteristika på en måde, så forbrugerne kan sammenligne den med andre udbydere. Det
gælder fx markedet for mobiltelefonabonnementer, og elektricitet.
Den tredje barriere er, at virksomhederne ikke har incitament til at bruge sammenligningssiden,
fordi den for mindre konkurrencedygtige virksomheder kan medføre færre kunder og
mindre indtægter, eller fordi den kan styrke forbrugernes mulighed for at skifte leverandør.
Den fjerde barriere er, at forbrugerne ikke er aktive på markedet og på sammenligningssiden.
På de markeder vil der kun være et beskedent incitament til at oprette en kommerciel sammenligningsside,
fordi der ikke kan genereres trafik i større omfang på siden.
På nogle af de markeder, hvor barriererne eksisterer, kan der være behov for, at myndigheder,
forbrugerorganisationer eller brancheorganisationer understøtter udviklingen af en sammenligningsside
for at overkomme en eller flere af disse barrierer. Hovedrollen for offentlige
myndigheder, forbruger- og brancheorganisationer vil være at skabe adgang til nøjagtige og
opdaterede data, at opstille modeller for hvordan ydelserne sammenlignes og i nogle tilfælde
at starte en prissammenligningsside.«